I/7, broj: 2144-1/98

Zagreb, 09/12/1998


STANICAMA ZA REDOVNI TEHNIČKI PREGLED VOZILA

STANICAMA ZA PREVENTIVNI TEHNIČKI PREGLED VOZILA

- S V I M A -

PREDMET: Obojena glavna svjetla

Svjetlost glavnih svjetala temeljem Zakona o sigurnosti prometa na cestama i Pravilnika o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama mora biti bijele ili žute boje.

OZNAKA ŽARULJE IZGLED ŽARULJE

Najčešća vrsta svjetala koja se mogu susresti na vozilima svijetle pomoću žarulja tipa R2 ("balonke" za kratko i dugo svjetlo ali koje se sve rjeđe upotrebljavaju u novim vozilima), H1, H2, H3 i H7 (halogene žarulje s jednom žarnom niti koje se upotrebljavaju kao žarulje samo za kratka ili samo za duga svjetla) i H4 (kombinirane žarulje s dvije žarne niti za kombinirana svjetla).

Također se u zadnjih nekoliko godina na skupljim vozilima upotrebljavaju žarulje tipa D1 (punjene plinom ksenonom) koje pri izravnom pogledu u njih izgledaju kao da isijavaju svjetlost svijetloplavičaste boje. Ove žarulje nemaju žarnu nit nego se električni luk uspostavlja između dviju elektroda u plinu ksenonu.

Vozila opremljena ovakvim žaruljama moraju biti opremljena s relativno skupom transformacijskom elektronikom (same žarulje se napajaju s 85 V a ne s uobičajenih 12 V), pa je uobičajeni trgovački naziv za ovakve uređaje za osvjetljavanje "litronic" (Light-Electronic). Naravno, ovakva svjetla su prošla sva europska homologacijska ispitivanja i boja njihovog svjetla u potpunosti zadovoljava sve europske, pa time i hrvatske zahtjeve.

R2
H1
H2
H3
H4
H7
D1

Međutim, pojedini proizvođači i trgovci, da bi postigli "plavičasti" učinak "ksenon" žarulja proizvode i prodaju "obične" žarulje (najčešće tipa H4) čije je kućište obojano plavkastim, crvenkastim ili nekim drugim sjajem. Ovakve žarulje mogu se kupiti u mnogim trgovinama autoopreme u Hrvatskoj. Takva svjetla uistinu svijetle plavom ili nekom drugom bojom koja nije dopuštena na europskim pa time niti na hrvatskim cestama. Još veći problem je što takve obojene žarulje imaju manju svjetlosnu moć od običnih (neobojanih) žarulja, pa se time dodatno umanjuje vidljivost na cesti.

Na ambalaži i kućištu ove obojene H4 žarulje proizvođač je sam napisao tekst da se žarulja ne može upotrebljavati u Europi, pa samim time niti u Hrvatskoj.

Pojedini vlasnici vozila ne mijenjaju samo glavne žarulje nego i na mjestima pozicijskih žarulja postavljaju obojene žarulje koje odaju plavičasti ili neki drugi sjaj. Također pojedini vlasnici teretnih vozila plavičaste žarulje postavljaju na mjestima gabaritnih svjetala. Svakako je najlošiji primjer kad se učinak plavičastih svjetala želi postići lijepljenjem prozirnih folija plave boje na glavne farove ili u unutarnjost fara na sjenilo.

Promjenom žarulja u svjetlima ili lijepljenjem folija na njih ne samo da se postiže neodgovarajuća boja svjetala, nego se umanjuje rasvijetljenost ispred vozila u noćnim uvjetima vožnje čime se znatno umanjuje sigurnost u prometu. Stoga svaku takvu samoizvedbu svjetala (zamjenu žarulja glavnih svjetala s obojenim žaruljama, stavljanje obojenih žarulja na mjestu pozicije ili gabaritnih svjetala ili dodatno ljepljenje folija na stakla farova) na tehničkom pregledu treba proglasiti neispravnom i zahtijevati da se svjetla dovedu u originalno stanje kakvo je proizvođač predvidio da postoji na vozilu.

Ako pojedini nadzornici ovakve žarulje budu mijenjali u stanicama onda će moći uočiti da na njima ne postoji europska homologacijska oznaka koja potvrđuje da je riječ o žaruljama odobrenog tipa.

 

Sa štovanjem,

 

D I R E K T O R:

Stipo Lozić-Baškarad, dipl. inž.

KONTAKTI