I/7, broj: 584-1/2007

Zagreb, 23/01/2007


STANICAMA ZA REDOVNI TEHNIČKI PREGLED VOZILA

STANICAMA ZA PREVENTIVNI TEHNIČKI PREGLED VOZILA

S V I M A


PREDMET: Tehnički pregled vozila na kojima su ugrađene dodatne komande za obuku kandidata u autoškolama - pregled kočnica

Od pojedinih nadzornika tehničke ispravnosti upozoreni smo da su prilikom obavljanja tehničkog pregleda vozila na kojima su ugrađene dodatne komande za obuku kandidata u autoškolama uočili pojedine nedostatke u funkcioniranju kočnica. Problem je uočen na onim vozilima kod kojih su dodatne komande ugrađene tako da je mehanizam koji osigurava funkcionalnost dodatno ugrađenih papučica za instruktora vožnje smješten ispod originalnih papučica spojke, kočnice i papučice za snagu. Upozoreni smo da se kod takvog smještaja mehanizma dodatno ugrađenih papučica može dogoditi situacija da se prilikom punog pritiska originalne papučice kočnice, ista nasloni na dodatno ugrađeni mehanizam te se na taj način sprječava puni raspoloživi hod papučice kočnice. Ovo u vožnji može biti vrlo opasna situacija i takvo vozilo na tehničkom pregledu treba proglasiti tehnički neispravnim.

Kako bi sve stanice za tehnički pregled vozila jednoobrazno postupale pri tehničkom pregledu svih vozila, a ne samo ovdje predmetnih vozila, donosimo sljedeću uputu o djelomičnom pregledu hidrauličnih kočnih instalacija motornih vozila dok je nadzornik u vozilu:

1. Motor vozila mora biti upaljen. Ovaj dio pregleda treba izvesti neposredno nakon što nadzornik naveze vozilo na kanal i prije nego što siđe u kanal za pregled donjeg postroja. Pri tome je nadzornik dužan jednom, kratkotrajno, stisnuti papučicu kočnice do kraja. Ovaj pritisak treba biti snažan tako da se njime simulira "panično kočenje". Ovo su uobičajene situacije kada na cesti pred vozača iskrsne neka prepreka i kada se bez razmišljanja panično pritisne papučica kočnice do kraja. Tada su svi dijelovi kočnog mehanizma najopterećeniji ali svi moraju izdržati puni pritisak na kočnice - u suprotnom vozilo će sigurno udariti u prepreku. Dijelovi koji će prvi propustiti kočnu tekućinu su ispucana elastična kočna crijeva ili loši spojevi cjevovoda. Ako se to dogodi na tehničkom pregledu vozilo treba proglasiti tehnički neispravnim.
Također, ako se pri ovom punom pritisku na papučicu kočnice, ista nasloni ili dodirne eventualno dodatno ugrađene uređaje ispod papučice kočnice, vozilo treba proglasiti tehnički neispravnim. Uvijek, u ovakvim slučajevima treba izabrati grešku 020106 - UREĐAJ ZA KOČENJE, RADNA KOČNICA, KOČNA INSTALACIJA PROPUSNA

2. Vozilima koja su opremljena dodatnim komandama za obuku kandidata u autoškolama, a ako je mehanizam dodatnih komandi smješten ispod originalnih komandi, treba izvršiti dodatnu provjeru funkcionalnosti kočnice (ovo vrijedi za bilo koje vozilo kod kojega je nakon prerade vozila nešto postavljeno pod originalne papučice). Motor vozila mora biti upaljen. Pri tome treba lagano stisnuti papučicu kočnice do najvećeg raspoloživog hoda papučice. U tom položaju papučicu treba zadržati barem 10-tak sekundi i uočiti da li dolazi do laganog i stupnjevitog propadanja papučice kočnice. Ovo propadanje kočnice je normalna pojava ako je vozilo opremljeno ABS kočnim sustavom ili nekim višim elektronskim dodatkom na hidrauličnu kočnu instalaciju (ESP) jer isti tada pokušava smanjiti tlak u kočnoj instalaciji. Međutim, propadanje koje se pri tome događa ne smije biti toliko da papučica kočnice nakon nekog vremena nasjedne na dodatno ugrađeni mehanizam dodatnih komandi smješten ispod originalnih komandi. Ista situacija bi se na cesti dogodila nakon kontinuiranog kočenja na dugoj i skliskoj (npr. zaleđenoj) nizbrdici. Ako bi se takva situacija dogodila na cesti, vozaču bi bilo onemogućeno da realizira puni i raspoloživi hod papučice kočnice tj. ne bi bio u mogućnosti izvršiti kočenje željenim efektom.
Ako se pri pregledu vozila opremljenog ABS kočnicama dogodi propadanje papučice kočnice i pri tome se papučica kočnice nasloni na dodatno ugrađeni mehanizam, vozilo treba proglasiti tehnički neispravnim. U tom slučaju treba izabrati grešku 020401 - UREĐAJ ZA KOČENJE, KOMANDA RADNE KOČNICE, HOD PREVELIK.

Na snimci je strelicom označeno mjesto dodira između papučice kočnice (tamna poluga) i dodatno ugrađenog mehanizma dodatnih komandi smještenog ispod originalnih komandi (svijetli mehanizam). Dodirivanjem ovih dijelova nije moguće realizirati ukupni hod papučice kočnice što u određenim prometnim situacijama može biti vrlo opasno.










Ako vozilo nije opremljeno ABS kočnicama, a događa se propadanje kočnice vozilo treba proglasiti tehnički neispravnim. U ovom slučaju kao grešku kočne instalacije treba izabrati grešku 020106 - UREĐAJ ZA KOČENJE, RADNA KOČNICA, KOČNA INSTALACIJA PROPUSNA.

Sa poštovanjem,
Predsjednica Uprave:
Ida Laić, dipl.oec.

KONTAKTI