I/7, broj: 2884-1/2008

Zagreb, 22/12/2008


STANICAMA ZA REDOVNI TEHNIČKI PREGLED VOZILA

STANICAMA ZA PREVENTIVNI TEHNIČKI PREGLED VOZILA

S V I M A

PREDMET: Ograničivač brzine

Temeljem odredbi Pravilnika o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama (N.n. broj 92/05 od 27. srpnja 2005. godine i 42/08 od 11. travnja 2008. godine), od 01. siječnja 2009. godine za pojedine kategorije vozila uvodi se obveza postojanja ograničivača brzine.

Uz vozila koja su i do sada morala biti opremljena ograničivačem brzine, pri obavljanju redovnog, preventivnog ili izvanrednog tehničkog pregleda, počevši od navedenog datuma, nadzornici tehničke ispravnosti su dužni zahtijevati postojanje ograničivača brzine na sljedećim vozilima:

  • na teretnim automobilima N2 kategorije uz dodatni uvjet da su vozila opremljena EURO III motorom i da su proizvedena 2002. ili sljedećih godina (2003.., 2004. itd.);
  • na teretnim automobilima N3 kategorije uz dodatni uvjet da su proizvedeni 1988. godine ili sljedećih godina (1989., 1990., itd.) - ova vozila su i do sada morala biti opremljena ograničivačem brzine;
  • na autobusima M2 kategorije uz dodatni uvjet da su vozila opremljena EURO III motorom i da su proizvedena 2002.1 ili sljedećih godina (2003.., 2004. itd.);
  • na autobusima M3 kategorije ali najveće dopuštene mase od 5 do 10 tona uz dodatni uvjet da su vozila opremljena EURO III motorom i da su proizvedena 2002.1 ili sljedećih godina (2003., 2004. itd.);
  • na autobusima M3 kategorije ali najveće dopuštene mase veće od 10 tona uz dodatni uvjet da su proizvedeni 1988. godine ili sljedećih godina (1989., 1990., itd.) - ova vozila su i do sada morala biti opremljena ograničivačem brzine;

Brzina vozila N2 i N3 kategorije mora biti ograničena na najveću brzinu od 90 km/h, a brzina vozila M2 i M3 mora biti ograničena na najveću brzinu od 100 km/h.

Bez obzira na navedeno, ograničivačem brzine ne moraju biti opremljena vozila N2, N3, M2 i M3 kategorije ako su:

  • vozila oružanih snaga;
  • vozila policije;
  • vozila za vatrogasne potrebe;
  • vozila koja ne moraju biti opremljena tahografskim uređajem;
  • vozila koja se zbog svojih konstrukcijskih karakteristika ne mogu kretati brže od 90 km/h (N kategorija vozila), tj. 100 km/h (M kategorija vozila);
  • vozila koja služe za razna ispitivanja na cesti;
  • vozila za komunalne usluge.

Nadzornici tehničke ispravnosti dužni su pri svakom tehničkom pregledu (redovnom, preventivnom ili izvanrednom) izvršiti kontrolu postojanja i ispravne podešenosti ograničivača brzine. Postojanje ograničivača brzine moguće je uočiti samo na starijoj generaciji motora (klasični dizelski motori čiji sustavi za ubrizgavanje goriva nisu izvedeni pomoću sustava pumpa-brizgaljka ili pomoću sustava ubrizgavanja sa stalnim tlakom - Common Rail, tj. kada visokotlačna pumpa nije elektronički kontrolirana). Postojanje ograničivača brzine nije moguće uočiti na novijim vozilima jer nije riječ o fizički vidljivom uređaju već o programu koji se nalazi u računalu vozila (motora). Međutim, nadzornici su uvijek dužni pronaći ispitnu naljepnicu sa značajkama bitnim za uporabu tahografa i na njoj uočiti na koju brzinu je podešen ograničivač rzine. Ako je isti podešen na više brzine od ovdje navedenih ili je rubrika na naljepnici prazna što znači da ograničivač ne postoji - vozilo treba proglasiti tehnički neispravnim na tehničkom pregledu.

S poštovanjem,

Predsjednica Uprave
Ida Laić, dipl. oec.

KONTAKTI