III/16, broj: 2199-01/2016

Zagreb, 21/06/2016


STANICAMA ZA REDOVNI TEHNIČKI PREGLED VOZILA
STANICAMA ZA PREVENTIVNI TEHNIČKI PREGLED VOZILA

- S V I M A -

PREDMET: ECB sustav kočenja, pneumatski ovjes

1. Kako radi ECB sustav kočenja?

ECB (Electronically controlled brake) sustav kočenja se koristi kod hibridnih i električnih vozila koja osim sustava hidrauličnog kočenja imaju i sustav regenerativnog kočenja. Svaki put kada se papučica kočnice pritisne, kontrolni sustav usklađuje rad hidraulične kočnice, elektroničkog kočnog sustava i regenerativnog kočnog sustava te time omogućava pretvorbu kinetičke u električnu energiju, čak i pri jako malim brzinama.

Od drugih sustava, ECB sustav se razlikuje po tome da papučica kočnice radi kao potenciometar kod kojeg inicijalnim pritiskom na papučicu započinje regenerativno kočenje, a kasnije se, prema potrebi za povećanjem usporenja i zaustavljanjem vozila, koristi i hidraulična kočna instalacija. Da bi u fazi regenerativnog kočenja na papučici kočnice bio sličan osjećaj otpora kao i kod klasičnog sustava kočenja, na papučicu je postavljen sustav koji simulira otpor hidrauličnog sustava kočenja.

Važno je napomenuti da taj osjećaj otpora papučice nije isti kao i kod klasične hidraulične instalacije i da je u određenim slučajevima moguće steći dojam da kočnica „propada“. Do „propadanja“ kočnice dolazi kada se nakon izlaska osovine iz valjaka pritisne kočnica gdje u tom trenu ECB sustav mijenja način kočenja sa hidrauličnog u regenerativno kočenje.

Također je važno napomenuti da ovakav način rada ovakvog sustava kočenja nije neispravan i da se propadanje kočnice ne smije dogoditi prilikom ispitivanja koeficijenta kočenja na valjcima.

 

2. Kako podizati vozilo M1 kategorije sa pneumatskim ovjesom uz pomoć kanalske dizalice?

Prilikom obavljanja tehničkog pregleda na vozilima M1 kategorije potrebno je svako vozilo podignuti ako je to moguće. Prilikom podizanja vozila sa pneumatskim ovjesom prije obavljanja ove radnje stranka treba uključiti blokadu ovjesa. Ova funkcija ima zadatak da isključi automatsku regulaciju visine vozila kako bi se mogla podići samo jedna osovina ili cijelo vozilo.

Uključivanje blokade ovjesa je drugačije na pojedinim vozilima, tako se na primjer na VW Touareg-u i Phaeton-u blokada uključuje na tipku prikazanoj na slici 1.

 

Slika 1. Lock tipka za blokadu ovjesa

 

Pritiskom na tipku blokade ovjesa na kontrolnoj ploči se pojavljuje simbol sa slijedeće slike.

Slika 2. Simbol blokade ovjesa

Nakon što se ovjes blokira moguće je podizati na vozilu pojedine kotače i osovine.

Prilikom podizanja vozila Citroen C5 potrebno je vozilo u radu podići u najviši položaj pritiskom na tipke prikazane na slici 3.

Slika 3. Tipke za biranje visine ovjesa

Nakon odabiranja najvišeg položaja na zaslonu kontrolne ploče se prikazuje slika 4.

Slika 4. Odabran najviši položaj

Nakon odabiranja najvišeg položaja vozila, vozilo je potrebno ugasiti i nakon toga ga podizati.

Za sve dodatne informacije molimo vas da se obratite u CVH, Pododjel za tehnički pregled i registraciju vozila, tel. 01-4883-641, 01-4817-366, te na brojeve mobilnih telefona djelatnika Pododjela.

 

S poštovanjem,

 

Pomoćnik Uprave za tehničke poslove

mr.sc. Goran Pejić, dipl.ing.

KONTAKTI