III/9, broj: 2388-01/2014

Zagreb, 24/06/2014


STANICAMA ZA REDOVNI TEHNIČKI PREGLED VOZILA

STANICAMA ZA PREVENTIVNI TEHNIČKI PREGLED VOZILA

- S V I M A -

PREDMET: Ispitivanje stupnja prigušenja amortizera, vrste motora za L kategoriju, četverocikli i kuke, provjera sukladnosti traktorskih prikolica

1. Ispitivanje stupnja prigušenja amortizera

Iako ovo ispitivanje nije obavezno, potrebno ga je napraviti ako u stanici postoji uređaj za ispitivanje prigušenja amortizera, te rezultate ispitivanja obavezno unijeti u aplikaciju CVH.STP. Do sada je koeficijent prigušenja morao iznositi minimalno 40 % kako bi vozilo zadovoljilo. Međutim, s pojavom vozila s amortizerima čiji stupanj prigušenja ovisi o različitim čimbenicima kao što su opterećenje vozila, progib, brzina vozila, i sl., pokazalo se da i takvi ispravni amortizeri ne uspijevaju postići gore navedeni zahtjev.

Stupanjem na snagu ove okružnice, minimalni dozvoljeni stupanj prigušenja iznosi 25%. Dozvoljena razlika stupnja prigušenja između lijevog i desnog kotača i dalje iznosi 15%.

2. Nove vrste motora za L kategoriju

Motocikli i mopedi mogu zadovoljiti Euro III normu i samo s nereguliranim katalizatorom, odnosno bez lambda sonde. Stoga su, kako bi podaci o vozilima bili što točniji, uvedene nove stavke u šifrarnik za vozila L-kategorije:

OTTO – BEZ-KAT – EURO I

OTTO – BEZ-KAT – EURO II

OTTO – BEZ-KAT – EURO III

Prilikom registracije vozila, Euro norma je ispisana na izjavi o sukladnosti te je treba tako i odabrati. Stoga, prilikom tehničkog pregleda, bitno je odrediti da li je vozilo opremljeno lambda sondom ili ne, bez obzira na Euro normu. Primjer lokacije i izgled lambda sonde, kod OTTO – REG-KAT – EURO III motora je prikazan na slici 1.

Slika 1. Primjer smještaja lambda sonde na motociklu

3.Smije li četverocikl imati ugrađenu kuku?

Člankom 93. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (NN, broj 67/08, 48/10, 74/11 i 80/13) propisano je samo za moped da uz određene uvjete smije vući prikolicu na dva kotača.
S obzirom na to da se u spomenutom članku ne spominju i ostala vozila L kategorije, tumačenje ovog članka može biti dvosmisleno, što unosi zabunu u svezi opremanja četverocikala kukom.

Dakle, četverocikl može biti opremljen kukom. Kod novih četverocikala kuka može biti upisana u Izjavu o sukladnosti ili Potvrdu o sukladnosti ako je tvornički ugrađena. Ako je kuka ugrađena naknadno od strane zastupnika prije registracije vozila, mora biti navedena u računu ili prilogu računa vozila. Kuka na četverociklu mora biti homologirana ili ispitana. Ako kuka nije upisana u Izjavu ili Potvrdu, ili nije navedena na računu, vozilo je potrebno uputiti na Ispitivanje za ugradnju pojedinog dijela, sklopa ili uređaja (mali atest).
Kuka ne mora biti lako rastavljiva (EURO kuka), osim ako zaklanja vidljivost stražnje registarske pločice, kada mora biti lako rastavljiva (EURO kuka). Na slici 2 mogu se vidjeti primjeri homologiranih kuka na četverociklima.

4. Koja traktorska priključna vozila moraju proći postupak utvrđivanja sukladnosti?

Sva traktorska priključna vozila unesena ili uvezena u RH nakon 1.7.2013. podliježu postupku utvrđivanja sukladnosti.
Traktorska priključna vozila uvezena između 21.9.2010. i 1.7.2013 podliježu postupku utvrđivanja sukladnosti samo ako im je konstrukcijska maksimalna brzina veća od 40 km/h.
Traktorska priključna vozila uvezena prije 21.9.2010. ne podliježu postupku utvrđivanja sukladnosti.

Slika 2. Primjeri homologiranih kuka na četverociklima

Za sve dodatne informacije molimo vas da se obratite u CVH, Pododjel za tehnički pregled i registraciju vozila, tel. 01-4883-641, 01-4817-366, 098-347-187, 098-221-446, 099-8082-203, 091 5526-238.

 

S poštovanjem,

 

Predsjednik Uprave

Davorin Pavlović, dipl.ing.

KONTAKTI